#1 Wil jij gedrag veranderen binnen jouw organisatie? Ik help je op weg met vijf praktische adviezen!
Advies #1: Wees kritisch op het management.
Zijn mensen rationele wezens? Het liefst denken we natuurlijk van wel. Maar biologen en psychologen zijn er allang over uit: de mens is lang niet zo rationeel als we denken. Wist je dat we elke dag ongeveer 30.000 beslissingen nemen? Die maken we zeker niet allemaal bewust. Vaak liggen er onder ons gedrag verborgen basisbehoeftes die ons gedrag voor een groot deel onbewust sturen. Voor Logeion schreef ik een blog over deze onbewuste behoeftes en hoe je deze gebruikt in je communicatie.
In dit wetenschappelijke artikel introduceren Hertwig & Grüne-Yanoff (2016) het relatief nieuwe, theoretische principe boosting. Boosting is een interventiemethode waarmee je de vaardigheden van personen vergroot om hun eigen keuzes te maken. Dit doe je door bestaande competenties te vergroten of nieuwe competenties aan te leren, in de vorm van simpele heuristieken. De uitgangspunten van boosting zijn – in tegenstelling tot nudging – dat je de persoonlijke autonomie van de doelgroep bewaakt en de intrinsieke motivatie van de doelgroep aanzet om in beweging te komen. Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar vooral: ga het lezen!
De hersenen: ze sturen bewegingen aan, ze zorgen ervoor dat we normaal kunnen functioneren en ze kunnen ons nog weleens om de tuin leiden. Ons gedrag wordt vaker dan je denkt bepaalt door fascinerende, menselijke denkfouten, ofwel: biases. Benieuwd naar welke biases er zijn, hoe deze ons gedrag beïnvloeden en hoe je hier optimaal rekening mee kunt houden in jouw communicatie? Gedragspsycholoog Anouk Visser en adviseur gedragsverandering Tanneke Meijers praten je bij.
In dit populair psychologische boek uit 2009 beschrijft Roos Vonk de werkzame ingrediënten van het menselijke ego. Alle inzichten zijn wetenschappelijk onderbouwd. Een aanrader met een glas wijn op de bank! Net als de andere boeken overigens (zoals ‘Je bent wat je doet’ en ‘Collega’s en andere ongemakken’).
Een goed, beschouwend (soms iets te eenzijdig) boek van Rutger Bregman (2019) over de diverse mensbeelden in de geschiedenis met inzichten vanuit de psychologie, economie, biologie en archeologie. Je leert onder andere over hoe militairen in de tweede wereldoorlog aangezet werden tot het vermoorden van hun medemens. Hoe krijg je een – van nature – goed mens bereid om deze handelingen uit te voeren?
Luchtig leesvoer door Mariëlle Hageman (2010) over een westerse vrouw, die op zoek gaat naar verlichting in het oosten. De titel verraad het al: dat is niet zo eenvoudig! Het boek geeft een mooi inkijkje in onoverkomelijke cultuurverschillen en sluit goed aan op het thema ‘spirituele superioriteit’.
Een populair managementboek door manager Richard Semler – een van de eersten die ik zelf las – en nog steeds denk ik er af en toe aan terug. Interessante inzichten en inspiratie over het bouwen van een motiverende, energieke en productieve werkvloer. Onder andere bekend van het principe dat medewerkers hun eigen loon bepalen.
De corporate werknemers Joost Minnaar en Pim de Morree stopten met hun baan en reisden de wereld over om de meest inspirerende organisaties, managementgoeroes, vooraanstaande wetenschappers, tegendraadse ondernemers en CEO’s te spreken. Lees in dit luchtige boek uit 2020 over hun ontdekkingstocht. Een samenvatting van de acht belangrijkste trends vind je op hun website. Het is interessant om deze trends te combineren met gedragswetenschappelijke literatuur. Zo is trend ‘Purpose & values’ sterk gelinkt aan het concept ‘intrinsieke motivatie’. ‘Freedom & trust’ raakt sterk aan de menselijke basisbehoefte om autonomie te ervaren.
Ga hieronder naar mijn diensten.
Adviseur Gedragsverandering
Trainer Gedragsverandering
Gedragsland